Віра у перемогу стимулює зростання Індексу споживчих настроїв українців

Минулого року, згідно дослідженню Consumer Confidence index від компанії GfK, рівень споживчих настроїв українців зріс з 64,1 пунктів у лютому 2022 року до 83,9 пунктів на початку 2023 року. На думку аналітиків компанії UTG, такі стрімкі зміни споживчих настроїв пов’язані з вторгненням росії в Україну і початком військових дій, що спровокували цілу низку обставин. Але українці впевнено чекають на краще майбутнє після завершення війни, незважаючи на негативну оцінку поточного стану.

Загалом у 2022 році Індекс споживчих настроїв був вищим навіть у порівнянні з 2021 роком, хоч і залишається у негативних значеннях (менше 100). А у березні 2022 року Індекс споживчих настроїв знаходився на піку вимірів і склав 92,4, що на 28,3 п. вище за показник лютого місяця минулого року. Крім того, цей показник Індексу був найвищим, починаючи з 2014 року, наблизившись до значень осені 2019 року, коли він мало не перетнув позначку 100 (що означало б перехід у позитивну оцінку населенням економічної ситуації).

Така ситуація, на думку аналітиків UTG, пов’язана з тим, що українці в березні 2022 року максимально включилися у боротьбу, роблячи великі закупівлі для фронту. До того ж, цей парадоксальний сплеск, з огляду на війну, пов’язаний і з економічними очікуваннями українців у довгостроковій перспективі. А саме — мешканці України більш оптимістичні щодо розвитку економіки у довгостроковій перспективі, ніж у короткостроковій. Так, очікування розвитку в період до п’яти років просто зашкалюють, досягнувши показника 120,8. На думку іноземних експертів, це пов’язано з тим, що всі українці впевнені, що країна зможе відбити напад росії.

Крім цього, за словами Костянтина Олійника, керівника Департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG, зміни споживчих настроїв пов’язані також з такими процесами:

– Раптовим переміщенням населення із зони активних бойових дій у більш спокійні області з обмеженим набором речей у холодну пору року. Що призвело до вимушеного розширення гардеробу легким одягом та речами під час настання теплої погоди у квітні.

– Виїздом за кордон, що спровокувало скорочення чисельності жителів окремих регіонів та країни загалом.

– Зниженням рівня доходів у більшості категорій громадян.

– Стрімкою девальвацією гривні та інфляцією. Що призвело до масовому викупу складських запасів портативної електроніки до переоцінки.

– Ажіотажним попитом на незвичні товари — ліхтарики, акумулятори, сонячні панелі, портативні зарядні станції, інвертори, генератори, буржуйки, опалювальні системи та інше.

– Непередбачуваністю завтрашнього дня. Це призвело до відмови від дорогих покупок (квартир, автомобілей, ремонту, меблів, побутової технікі), неможливістю подорожей, та залишками грошової маси на руках.

– Переосмисленням ставлення українців до фундаментальних цінностей життя, що призвело до відмови від формування накопичень та реалізації концепції «тут і зараз».

Все це, за прогнозами експерта, після перемоги України, призведе до необхідності відчуття свята, коли українці знову розпочнуть оновлення гардеробу, покупки сучасної техніки, подорожі, вчинення дорогих придбань. Отже, можна припускати, що високі споживчі настрої збережуться і після закінчення військових дій.

Читайте також: Індекс самопочуття рітейлу сягнув найвищої позначки з початку війни